MDT TANGO'S
MDT TANGO'S
Birkaç ay önceydi sanırım, devlet opera ve balesinden tanıtım malini açtığımda. Algıda seçicilik denen şey, hemen Astor Piazzolla'nın adını görmemdi. O zaman aklıma koydum bu gösterime gitmeyi, kısmet bu cumartesiyeymiş.
Bana bilet aldıran Astor Piazzolla'yı tanıyalım:
(Fona en sevdiğim parçasını açabilirsiniz: Oblivion)
Arjantin'de 1921 yılında doğmuş, 8 yaşında tango müziği için çok önemli olan bandoneonu çalmaya başlamış. 12 yaşında ona Bach'ı sevdiren Bela Wilda ile çalışmaya başlamış. Geçen yıllar içinde Elvino Vardaros'tan da etkilenerek Buones Aires'te tango orkestralarında çalışmış, sonunda da en büyük orkestralardabiri olan Anibal Troila'da da çalmış. Piano da öğrenmiş bir ara tangodan uzaklaşıp jazz başta olmak üzere farklı türleri keşfe çıksa da sonunda yine kürkçü dükkanına dönmüş. Artık tango ve başka türler arasında tercih yapmaktansa onları birleştirmeyi seçmiş ve tangonun kalıplarının dışına çıkmış. Çokça eleştirilse de yoluna devam ederek, günümüze kadar övgüyle ve sayısız başarıyla ulaşmayı başarmış, çağının ötesinde bir sanatçı.
Gösterideki parçalar sırasıyla: moderato mistico, libertango, balada para un loco, allegro molto marcato, adios nonino, escualo, milango del angel, oblivion, primavera portena, la misma pena, concierto del angel, la cumpersita.
Gelelim gösteriye. İzlediğim ilk modern dans gösterisiydi, zaten dans etmekten, dans figürlerinin simgelediklerinden pek anlamam. Hiç olmazsa Piazzolla müziklerini canlı dinlemiş olurum diye düşünerek gittiğimden kendimi müziğe bıraktım. Bazı parçalar canlı çalındı, bazıları banttan verildi:( İsmi tango olunca beklentim tangonun ağırlıklı olmasıydı ama bu tango gösterisi değil. İçinde tango olan, tango ruhu olan bir modern dans gösterisi.
'''Tangata, Astor Piazzolla tarafından bestelerinde sıklıkla kullanılan iki müzik formunun karışımıdır; Tango ve Fugata. Tango müziği ve özellikle Piazzolla'nın eserleri, bir koreograf olarak her zaman hayatımın bir parçası olmuştur. Tango müziğiyle ilk temasım, İsviçre St. Gallen'de Astor Piazzolla'nın en önemli bestelerinden biri olan 'Adios Nonino'yu kullandığım ilk çalışmam sırasında oldu....Çoğu zaman koreografilerim müziğin ritmine bağlı olur, kendimi müziğin ritmi ve hissettirdiklerine kaptırarak ilham almayı severim. Benim için müziği dinlemek önemlidir. Tango adımlarını Buenos Aries'te öğrendim ve Arjantinliler'in tangoyu sokaklarda ve tipik tango alanı olan Milango'da nasıl yaptıklarını gördüm. Bu deneyimimi, modern dans hareketleri ile koreografilerimde sunuyorum.
Ankara MDT için de, küçük bir orkestra için tangolar, Astor Piazzola'nın az sayıdaki sözlü eserlerinden bir olan Balada para un Loco gibi şarkıları ve Fransız Band Gotan projesinin yeni tango stilini kullandım. Bu MDT için, 2010 yılında yaptığım 'Bolero'dan sonra ikinci işim olacak.
Ricardo FERNANDO
Koreograf''''
Bazen kalabalık gösteriler, bazen solo, bazen sadece 3 kişi, bazen birkaç çift sahnedeydi. O parçanın ruhuna uygun koreografiler oluşturulmaya çalışılmıştı. Her ritimle dalgalanan bedenler, parçaları görünür kılıyordu. Solo danslardaki dansçılar özellikle çok başarılıydı. Toplu danslarda bir senkron sorunu mu yoksa kol uzunlukları farklı olduğu için oluşan bir uyumsuzluk mu anlayamadığım bir durum vardı, beni rahatsız etti. Her koreografiyi beğenmedim, ama bazılarını da çok beğendim. Gösterinin geneli çok özenli, çok ahenkli olduğu ve salondan çok olumlu tepkiler aldığı da bir gerçek. Özellikle son parçadan yani finalden ayrı bahsetmek istiyorum. Son parça çalınmadan önce selamlama başlıyor, siz temsil bitti sanıyorsunuz. Perde dansçıların dizlerine kadar iniyor ve la cumpersita çalmaya başlıyor. Dans devam ediyor ama biz sadece ayak figürlerini görüyoruz. Gülümsetti, şık bir hareketti.
Temsildeki koreografi bu her şarkıya özel bazda, yani tek bir hikayenin parçası değil. Her parçanın ayrı hikayesi var. Bu da dikkati canlı tutmayı gerektiriyor ki bir yerden sonra sıkıcı ya da yorucu olabilir. Hem süresinin tadında bitmesi (50 dk) hem de şarkı-dans uyumu sıkılmayı önlüyor.
İlk modern dans deneyimim için iyi bir temsildi. Süperdi diyemiyorum, çok sevdiğim ve bana dinlediğim ana göre çok yoğun duygular hissettirebilen oblivion' da koreografiyi beğenmedim :( Ben toplu değil, sadece 1 çift dans etsin isterdim ya da bir solo. Tabi ben koreograf değilim :D Bence görülmeye değer. Özellikle Piazzolla'yı seviyorsanız koreograf Ricardo Fernando gibi bu gösteri sizin için biraz daha özel olacaktır.
Birkaç ay önceydi sanırım, devlet opera ve balesinden tanıtım malini açtığımda. Algıda seçicilik denen şey, hemen Astor Piazzolla'nın adını görmemdi. O zaman aklıma koydum bu gösterime gitmeyi, kısmet bu cumartesiyeymiş.
Bana bilet aldıran Astor Piazzolla'yı tanıyalım:
(Fona en sevdiğim parçasını açabilirsiniz: Oblivion)
Arjantin'de 1921 yılında doğmuş, 8 yaşında tango müziği için çok önemli olan bandoneonu çalmaya başlamış. 12 yaşında ona Bach'ı sevdiren Bela Wilda ile çalışmaya başlamış. Geçen yıllar içinde Elvino Vardaros'tan da etkilenerek Buones Aires'te tango orkestralarında çalışmış, sonunda da en büyük orkestralardabiri olan Anibal Troila'da da çalmış. Piano da öğrenmiş bir ara tangodan uzaklaşıp jazz başta olmak üzere farklı türleri keşfe çıksa da sonunda yine kürkçü dükkanına dönmüş. Artık tango ve başka türler arasında tercih yapmaktansa onları birleştirmeyi seçmiş ve tangonun kalıplarının dışına çıkmış. Çokça eleştirilse de yoluna devam ederek, günümüze kadar övgüyle ve sayısız başarıyla ulaşmayı başarmış, çağının ötesinde bir sanatçı.
Gösterideki parçalar sırasıyla: moderato mistico, libertango, balada para un loco, allegro molto marcato, adios nonino, escualo, milango del angel, oblivion, primavera portena, la misma pena, concierto del angel, la cumpersita.
Gelelim gösteriye. İzlediğim ilk modern dans gösterisiydi, zaten dans etmekten, dans figürlerinin simgelediklerinden pek anlamam. Hiç olmazsa Piazzolla müziklerini canlı dinlemiş olurum diye düşünerek gittiğimden kendimi müziğe bıraktım. Bazı parçalar canlı çalındı, bazıları banttan verildi:( İsmi tango olunca beklentim tangonun ağırlıklı olmasıydı ama bu tango gösterisi değil. İçinde tango olan, tango ruhu olan bir modern dans gösterisi.
'''Tangata, Astor Piazzolla tarafından bestelerinde sıklıkla kullanılan iki müzik formunun karışımıdır; Tango ve Fugata. Tango müziği ve özellikle Piazzolla'nın eserleri, bir koreograf olarak her zaman hayatımın bir parçası olmuştur. Tango müziğiyle ilk temasım, İsviçre St. Gallen'de Astor Piazzolla'nın en önemli bestelerinden biri olan 'Adios Nonino'yu kullandığım ilk çalışmam sırasında oldu....Çoğu zaman koreografilerim müziğin ritmine bağlı olur, kendimi müziğin ritmi ve hissettirdiklerine kaptırarak ilham almayı severim. Benim için müziği dinlemek önemlidir. Tango adımlarını Buenos Aries'te öğrendim ve Arjantinliler'in tangoyu sokaklarda ve tipik tango alanı olan Milango'da nasıl yaptıklarını gördüm. Bu deneyimimi, modern dans hareketleri ile koreografilerimde sunuyorum.
Ankara MDT için de, küçük bir orkestra için tangolar, Astor Piazzola'nın az sayıdaki sözlü eserlerinden bir olan Balada para un Loco gibi şarkıları ve Fransız Band Gotan projesinin yeni tango stilini kullandım. Bu MDT için, 2010 yılında yaptığım 'Bolero'dan sonra ikinci işim olacak.
Ricardo FERNANDO
Koreograf''''
Temsildeki koreografi bu her şarkıya özel bazda, yani tek bir hikayenin parçası değil. Her parçanın ayrı hikayesi var. Bu da dikkati canlı tutmayı gerektiriyor ki bir yerden sonra sıkıcı ya da yorucu olabilir. Hem süresinin tadında bitmesi (50 dk) hem de şarkı-dans uyumu sıkılmayı önlüyor.
İlk modern dans deneyimim için iyi bir temsildi. Süperdi diyemiyorum, çok sevdiğim ve bana dinlediğim ana göre çok yoğun duygular hissettirebilen oblivion' da koreografiyi beğenmedim :( Ben toplu değil, sadece 1 çift dans etsin isterdim ya da bir solo. Tabi ben koreograf değilim :D Bence görülmeye değer. Özellikle Piazzolla'yı seviyorsanız koreograf Ricardo Fernando gibi bu gösteri sizin için biraz daha özel olacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder